VEILIGHEID
De commissie Veiligheid is gestart in 2016 en bestaat uit 5 leden.
We houden ons bezig met de veiligheid in onze buurt. Zo zijn we bezig met:
Door deelname aan deze groep sta je in contact met buren en kan er in geval van onraad snel de buren worden ingelicht en kan een ieder ogen- en oren openhouden. Meld je aan!
In de Whatsapp-groep wordt meegelezen door iemand van de Gemeente.
Inmiddels is er door de Whatsapp-groep al bruikbare informatie naar gemeente en politie doorgegeven.
Geef nooit via de app door wanneer je op vakantie bent of een weekend weg maar laat dit je directe buren weten. Indien je in bezit bent van een alarminstallatie, dan raden we aan hierover een afspraak te maken met je naaste buren. Deze kunnen de buurtapp activeren als er sprake is van inbraak.
- Via de discussie-app groep is al diverse malen gewaarschuwd voor oplichting aan de deur.
- Probleem hangjongeren Loefzijde is aangepakt. In overleg met gemeente en bewoners is het pleintje geheel vernieuwd.
- Snelheidsmeting op Oosterlengte is aangevraagd en uitgevoerd door de gemeente. Als de resultaten bekend zijn, wordt er gekeken of er maatregelen tegen het hard rijden moeten worden genomen.
- Voorstel tot plaatsen van verkeersspiegel zodat er beter zicht komt om vanaf de Loefzijde de Oosterlengte op te rijden.
- Voorstel aanleg zebrapad op Oosterlengte.
CONTACT
Veiligheid veiligheid@banne-waterkant.nl
DOCUMENTEN & INFO
Bij spoed voor alle hulpdiensten: 112
Politie
Geen spoed politie: 0900-8844
Wijkagent
Nathalie Nagtegaal 0900-8844
nathalie.nagtegaal@politie.nl
https://www.politie.nl
Voor meldingen van:
- (extreme) overlast door lawaai, stank, vervuiling of agressie, veroorzaakt door mensen in de buurt
- intimidatie in de buurt
- buurtbewoners die zorg nodig hebben maar dit niet krijgen
- buurtbewoners die verward overkomen
- vereenzaming, verwaarlozing of vervuiling van buurtbewoners
- signalen van afwijkend gedrag
- overlast door jongeren
Het is heel belangrijk dat bewoners zelf melding maken. Des te meer meldingen des te eerder er actie zal worden ondernomen.
- meldpunt-zorg & woonoverlast
ma t/m vr 08.00 -18.00 uur
telefonisch bereikbaar 020 -2552914 - 24/7 via digitaal meldingsformulier
Daarnaast ook altijd melding maken bij de Gemeente een zgn. MORA melding. De Gemeente koppelt een nummer aan de klacht, zodat op die manier de daarop genomen actie door de Gemeente wordt teruggekoppeld
Gemeente Amsterdam 020-14020
Link: https://www.amsterdam.nl/wonen-leefomgeving/melding-openbare/
Wat is SAAR:
Om de WhatsApp-groep zo goed mogelijk te laten functioneren is er een soort gedragscode opgesteld: de SAAR-methode. Die bestaat uit 4 soorten acties. Signaleer, Alarmeer, App en Registreer.
Signaleer
Zie je iets verdachts, bijvoorbeeld 2 personen in de tuin van een ander, probeer dan goed te onthouden wat je hebt gezien. Let op kleding, geslacht, huidskleur, lengte en gezicht. Zie je een verdacht voertuig, noteer dan de kleur, het merk, het type en het kenteken.
Alarmeer
Zie je iets waarbij de politie direct in actie moet komen? Bel dan altijd eerst 112 voordat je het signalement doorgeeft in de WhatsApp-groep. Is er geen spoed bij de melding, maar wil je wel de politie inlichten? Bel dan 0900-8844.
App
Dit is het bericht waarin je het daadwerkelijke signalement doorgeeft en beschrijft wat je gezien hebt. Geef ook aan of je de politie wel of niet gebeld hebt.
Reageer
Nadat je het signalement hebt doorgegeven is er misschien de mogelijkheid om de personen te volgen of hun plannen te verstoren. Probeer dit altijd samen te doen met buurtbewoners en doe het alleen als het veilig is. Breng jezelf niet in gevaar.